Ervaringen Teambuilding

Ervaringen Teambuilding ERD 

Toen onze servicedesk één jaar bestond werd het tijd om terug te blikken en vooruit te kijken. Zoiets lukt niet tussen de dagelijkse werkzaamheden door, daar moet je de tijd en de gelegenheid voor scheppen. In dit geval heb ik daarbij de ondersteuning van Tineke Roeda ingeroepen. Samen hebben we ons gebogen over vragen als “wat is de doelstelling van deze dag?”, “wanneer is deze dag geslaagd?”, en “hoe ga je de medewerkers er actief bij betrekken?”. Na enkele besprekingen stond er een programma voor een dagje ‘op de hei’, waar ik mij helemaal in kon vinden.

Programma:

Na het gebruikelijke rondje ‘wie ben je en wat verwacht je van vandaag?’ en een speelse communicatieoefening met veel ‘ja, maar …’ en ‘ja, en …’ waren we toe aan een brainstormsessie die een veelheid aan ideeën voor onze toekomst opleverde, waar we ’s middags aan verder konden werken.

Na de lunch werd nagedacht over de vraag wat onze ambitie was en welke toegevoegde waarde wij kunnen hebben voor de organisatie. Met behulp van de uitkomsten van deze sessie is een keuze uit de ideeën van de ochtendsessie gemaakt. Twee ideeën zijn vervolgens in de middagbrainstorm verder uitgewerkt. Over de uitkomsten van deze dag ben ik zeer tevreden. De uitgewerkte ideeën zijn heel concreet en worden binnen het team breed gedragen, en daarom ben ik er ook niet bang voor dat we daar eenmaal terug in de dagelijkse hectiek niet mee verder zullen gaan. We hebben de dag afgesloten met een borrel en een etentje, dat gezien de uitkomsten van deze dag als welverdiend mag worden aangemerkt.

De dag heeft voor mij wel aangetoond dat een goede voorbereiding het halve werk is; je moet weten wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken.

Erik Harmsen, Manager servicedesk ERD